Hafta sonu birçok kere gittiğimiz, dünden bugüne süreci yakın bilen bir gazeteci olarak, tarafımıza aldığımız özel davet ile meslektaşlarımız ile birlikte Amasra B sahasındaydık.
ZGC olarak iki özel araç ile Zonguldak’tan Bartın / Amasra ilçesine hareket ettik.
Cuma günü saat 15 00 de Amasra / tarlaağzı kömür üretim bölgesinde tam mekanizasyon kurumu ve maden ocağına indirilmesi adına önemli bir törene katıldık.
Zonguldak ile birlikte Bartın basını da oradaydı.
Hattat Holding’in kurmayları tarafından, başkan yardımcısı İlyas bey ve genel müdürü Özkan bey tarafından bilgi notu bizlere verildi.
Aynı zamanda görüntülü sunum yapıldı. Önemli bilgilendirmeler canlı yapıldı.
Nereden nereye gelindiği kısaca hafızaları tazeleme adına görsellerle anlatıldı.
Tarafımıza verilen bilgi notunu paylaşıyorum.
Amasra Taşkömürü Madeni Yatırımımız
Grubumuzun özkaynaklarıyla finanse edilen ve 725 milyon USD’yi aşan yatırım maliyetiyle Amasra Taşkömürü Madeni, Türkiye’deki en büyük taşkömürü yatırımıdır. Dünyanın en ileri teknolojisiyle, tam mekanize üretim yapacak olan madenimiz, Türkiye’nin yıllık 1 milyon tonun altındaki taşkömürü üretimini ilk etapta tek başına 5 milyon ton artıracaktır.
Türkiye’nin 35-40 milyon ton seviyelerine ulaşan taşkömürü ithalatı dikkate alındığında, madenimizin ilk fazının devreye girmesiyle 600 milyon USD, ikinci fazda ise 1,2 milyar USD cari açık azalması hedeflenmektedir. Ülkemizde enerji arzının sürekliliğini sağlama, yerli kaynak kullanımını artırma ve dışa bağımlılığı azaltma stratejileri kapsamında, Amasra projemizin önemli bir unsur olduğu farklı hükümetler tarafından defalarca vurgulanmıştır.
Projemizin ve Grubumuzun Sayısal Büyüklükleri:
Yapılan Yatırım Tutarı: Amasra yatırımımızın maliyeti 725 milyon USD’yi aşmıştır. Çerkezköy operasyonlarımız bugüne kadar toplam 3,5 milyar USD ihracat gerçekleştirmiş olup, her yıl 250 milyon USD’nin üzerinde ihracat yapmaktadır.
Açılan Galeriler ve Tüneller:
700 metreyi aşan derinliklerde, net 8 metre çapında, havalandırma, malzeme ve insan nakliyatı için 3 adet maden kuyusu açılmıştır.
24 metrekare kesitinde, 2,5 kilometre uzunluğunda 2 adet desandre yapılmıştır.
Toplamda 26 kilometre uzunluğunda, 24 metrekare kesitinde, metro tünellerine benzer şekilde betonla güçlendirilmiş galeriler açılmıştır.
Rezerv Artışı: Tarafımızca yapılan 300’ün üzerinde karotlu yer üstü ve yer altı sondaj çalışmaları sonucunda rezerv miktarı 390 milyon tondan 605 milyon tona çıkarılmıştır.
Üretim Hedefleri:
2023 yılı sonunda Norveç’ten temin edilen İngiliz üretici JOY marka tam mekanize ekipmanlarla 2024 yılı Mayıs ayında üretime başlanmıştır.
Kasım 2024 itibarıyla Çinli üretici SANY’den satın alınan üç set tam mekanize uzun ayak ekipmanının ilk seti madenimize ulaştı. Bu modern ekipmanla birlikte Eylül 2025’ten itibaren günlük 3.000–4.000 ton seviyesinde taşkömürü üretimi gerçekleştireceğiz.
Eylül 2025’te ikinci mekanize üretim panosunun devreye alınmasıyla, 2026 yılda üretimi 1,5 milyon tona, üçüncü yıl içinde 5 milyon tona, yedi yıl içinde ise 10 milyon tona çıkarmayı hedefliyoruz.
İstihdam Hedefleri: Yatırımımız, Amasra ve Bartın’daki işsizlik sorununu büyük ölçüde hafifletecektir. Şu an 700 olan çalışan sayımız, üretim artışına bağlı olarak 2.500 kişiye kadar çıkacaktır.
Bu kısa açıklama sonrası değerlendirmeler yapalım.
Amasra B sahasında gerçekten büyük bir çalışma alanı hayata geçmiş.
Son derece disiplinli bir ortam mevcut. Yatırım tutarı çok büyük milyon dolarlar.
Bunu görüyoruz. Yer altında muhteşem ötesi yatırım.
Yalnız tam 19 yıldır süregelen bir yatırım çok uzun süreli olduğu için üretim adına ve kazanç adına grup kaybetmiş.
Bartın ve Zonguldak kaybetmiş. Kendi adıma öyle görüyorum.
Eğer Hattat pandemi döneminde bu üretimleri görebilseydi.
Bugün yatırdığı tüm maddiyatı karşılamış olacaktı.
Düşünebiliyor musunuz, kömür tonu 450 ile 500 dolarları görmüştü.
Bugün ise 126 dolar. O da yeni yükseldi.
Amasra B sahasında yetkililerinden şunu gördük ve duyduk.
Artık termik santral yapımı yok. Düşünce yok.
Vazgeçildiğini bizzat duyduk. Hem de en tepe kurmay isimden .
Tabi ki bunu çok geç bir vazgeçme olarak adlandırıyorum.
Kömür ile yol alınsaydı. Şimdi çoktan kömür üretimi gerçekleşmiş oluyordu.
Hem de on yıldır bana göre. Evet. Kömür üretme adına her şey var.
Fakat sevk adına halen daha kangren durumu görüyoruz.
Bu kömür ne ile sevk edilecek. Karayolu gerçekten olacak iş değil.
Evet karayolu ile bugüne kadar yıl içinde 350 bin ton sevk gerçekleşmiş.
Yılsonu itibarı ile yarım milyon ton sevk olacak. Ama deniz yolu şuan kullanılmıyor.
Amasra B sahası denize çok yakın bir şekilde kurulmuş. Hemen tesislerin altında koy var.
Balıkçı barınağı mevcut.
Bu bölgeye iskele veya rıhtım çalışması ile 4000 tonluk gemilerin yanaşması sağlanabilecek.
Günde üç gemi ile tam 12 bin tonluk kömür sevki düşünülüyor.
Bununda şuan adına yeterli olduğu düşünülüyor. Evet kömür üretme adına büyük düşünülüyor.
Pazarlama sorunu yok. Çünkü termik santraller öncelik.
Ve bu konuda yoğun talep var. İkinci aşamada demir ve çelik sanayisi adına satışlar öngörülüyor.
Çimento ve diğer kömür ile çalışan fabrikalar öncelikli.
Burada önemli olan deniz yolu sevkiyat. Olmazsa olmaz.
Balıkçı barınağı başkanı ipe un sürüyormuş.
Balıkçı barınağını yapan devlet, o zaman bu konuda inisiyatif alınmalı.
Sonuç olarak buraya öyle veya böyle milyonlarca dolar harcanmış.
Yerin altında görünen bir milyar ton kömür rezerv var. Yer üstüne çıkartılıp ekonomiye kazandırılmalı.
Amasra ve Bartın halkı bu maden sanayisine sahip çıkmalı.
Üç vardiya çalışan bir kuruluştan bahsediyorum.
O gün töreni yapılan tam mekanizasyon üretim setlerinden birincisinin maden ocağına indirilmesine şahit olduk.
Bir ay içinde kurulumu yapılarak üretime geçecek.
Her bir set günde üç ile dört bin ton kömür üretecek.
Tüm setler tamamlandığında ise günde tam 14 bin ton üretim sağlanacak.
Setlerin maliyeti 55 ile 60 milyon dolar. Bu yatırım adına her türlü görüşmeler tamamlanmış.
Ödeme planı programa bağlanmış. Bu kadar büyük yatırımlar adına deniz yolu sevki sağlanmalı.
Evet, bugüne kadar liman hayata geçmeliydi. Firmanın da burada büyük hatası var.
Termik santral ile çok vakit kaybetti.
Termik santral kurumu adına liman dahil komple izin başvurusu yapınca.
İzinde iptal olunca liman işi de işin içinde ret yedi. Bakalım bundan sonra ne olacak.
Balıkçı barınağı başkanının keyfi keder durumu var. Bartın ekonomisine kömür büyük katkı veriyor.
Nasıl ki, Amasra A sahası bir yıl kapalı kalınca. İşçiler Zonguldak’a sevk edilince.
Amasra ve Bartın ekonomisi bunu çok yüksek oktanlı hissetti.
Bizler diyoruz, söylüyoruz. Amasra B sahası yakında binlerce işçiye ev sahipliği yapacak.
Yeter ki üretsin, kazansın ve ülke ekonomisine hammadde sağlasın.
Hattat yönetim kurulu başkanı o gün telefonla katıldığı basın toplantısında önemli açıklamalarda bulundu.
Bartın halkının yaptığı eziyetten bahsetti, söz etti.
Kamu kurum ve kuruluşlardan bir izin belgesini tam bir yıldır alamamasını çok anlamsız buluyorum.
Bartın platformunun yaptığı bir çok eylem ve mahkemelerden şikayet mevcuttu.
Bartın Platformu gerçekten kömür üretimine de önemli engel oluşmuş.
Evet, Bartın platformunun termik santral ile ilgili olumsuz düşüncelerini anlıyoruz.
Ama kömür üretimine engel olmalarını kabul edemiyoruz.
HATTAT holding yönetim kurulu başkanı Mehmet Hattat,artık termik santral kurumu gündemimizde yok, vazgeçtik, kömür üretimi ile yol alacağız sözleri güçlü bir mesajdı.
Bu grup kömürü üretmeli. Liman kurumu sağlanmalı.
Bugüne kadar kurulmamasını da çok büyük bir ileriyi görememe olarak adlandırıyorum.
Sayın Mehmet Hattat’ın o günkü konuşmasını dinledik ayrıca değerlendireceğiz.
Birçok konu başlığından şikayetleri vardı.
Sadece Bartın değil, havza adına Zonguldak’tan da çok şikayetleri vardı.
Değerlendirelim. Kamuoyu kararını versin.
Bartın’da bir gün kaldık, çok derin madencilik adına sohbetler yaptık.
Zonguldak- Bartın birlikteliği ve güçbirliği sağlanabilecek mi?
Tabi ki ekonomik olarak, istihdam odaklı ve üretim adına hammadde sağlanması elzem..
Şimdilik nokta.