Reklam Kurulu, yılın ilk 5 ayında mevzuata aykırı olduğu tespit edilen reklamlar nedeniyle 661 dosyada toplamda 125,3 milyon lira idari para cezası kesti ve durdurma kararı verdi.
Ticaret Bakanlığı’nın açıklamasına göre, Kurul 15 Mayıs’ta yaptığı toplantıda 65 dosyayı ele aldı, bunların 56’sının kurallara uymadığı belirlendi. Bu dosyalara yaklaşık 10,5 milyon lira ceza verilirken, 5 dosya için de erişim engeli kararı çıktı.
2025’in ilk beş ayında Reklam Kurulu toplamda 736 dosyayı değerlendirdi. Aldatıcı reklam ve haksız ticari uygulama olduğu belirlenen 661 dosya hakkında reklam durdurma ve ceza uygulandı.
Elektronik Ticaret Platformları denetiminde yeni dönem
Kurulun mayıs toplantısında, özellikle e-ticaret sitelerindeki tüketici davranışlarını etkileyen ara yüz tasarımları mercek altına alındı. Alışveriş sırasında kullanıcıların karşılaşmayacağı şekilde bazı ürün veya satıcıların öne çıkarılması, manipülatif yorum ve favorileme uygulamaları incelendi.
Kurul, tüketicilerin kararlarını etkileyen bu tür uygulamalarda bulunan 6 firmaya toplam 3,5 milyon lira ceza kesti ve ilgili internet sitelerinin erişiminin engellenmesine karar verdi.
Karanlık tasarımlar cezalandırıldı
Özellikle bir video paylaşım sitesinde, abonelik paketlerinden birinin önceden seçili sunulması ve ücretsiz deneme sürecinde kart bilgisi istenmesi ile mobil uygulamada ücretsiz seçenekten vazgeçmek isteyenlerin bu tercihi kolay görememesi gibi uygulamalar ‘karanlık tasarım’ olarak değerlendirildi.
Bu tür kullanıcıları yanıltan ticari uygulamalar nedeniyle ilgili firmaya hem durdurma cezası verildi hem de idari para cezası uygulandı.